One of the enormous carvings welcoming visitors to Waikato-Tainui College |
Full English translation below!
この日私たち一行をお世話してくださったのは、テ・アタアランギ・ポウタプさん、ブラッド・トトレワさんとナターシャ・ホワイトウッドさん。まず、私たちはアタアランギさんとブラッドさんにツアーガイドをして頂きながら、マオリ王ゆかりの地の歴史を学びました。
ンガルアワヒアというところにあるプケタアフア・パ(プケタアフアという人々が住んでいた場所)を訪れ、その地での人々の歴史の物語りをブラッドさんからお聞きしました。その後私たちはマオリ王ポタトーの記念碑にも立ち寄り、マオリの王を決めることとなった歴史や王が各部族の代表の前で王として戴冠の儀式を行った時の様子などをお聞きしました。
次にマオリ王のマラエを訪れ、ワイカト・タイヌイ部族というアオテアロアの中でも大きな部族が様々な地を旅してマオリの王というアイディアを持ち帰り、1858年に最初のマオリ王が誕生するまでの歴史を聞きました。また、マラエに施されている彫刻の意味を一つ一つ丁寧にアタアランギさんが教えてくださり、頂点に立つ初代マオリ王の彫刻を始めとして、マオリ王の歴史が彫刻全体に渡って刻み込まれていることを学びました。また、そこのマラエには1870年代にデザインされたというマオリ王家の紋章もありました。
Carving depicting the arrival of Maori to Aotearoa |
その後は場所を移動し、204人のメンバーというアオテアロアで最も大きい規模の議会であり、世界中でも先住民族でこれほどの規模の議会を持っている事例がないといわれる議会の部屋を見学させて頂きました。また、そこでブラッドさんによる議会が成り立つまでの歴史や構造、政府との交渉などの説明を頂きました。この議会は、当時2人目のマオリ王であるタフィア王がマオリによる議会を作る必要性を訴え、英国政府にその要求を退けられながらも、部族が集まり王にアドバイスをする目的で議論する場として議会を作ったそうです。204人が各部族全体である6万3千人を代表する声となるこの議会は、各席に各部族の名前が書かれていました。
その後はワイカト・タイヌイ・カレッジに移動しました。ここは、ロバート・マフタさんという人がオックスフォードへ留学してその学びの環境をアオテアロアの自分の地にも築き上げようとしたアイディアからできた大学で、48人が泊まれる環境設備が完備されており、少人数生で寮に入りながら学ぶことができる環境が整えられていました。大学の入り口には高い天井に届くほどの巨大な木彫が並び、それらはアオテアロアへ先祖が来た時の物語りなど、自分達が原点に戻ることを思い出させてくれる存在としてあるようでした。
この日の旅の最後には、トゥピリという山を訪れました。ここは王の墓地であり、埋葬される場となった歴史を持つ特別に神聖な地でした。アタアランギさんがカランガ(Karanga、ポーフィリの始めに交わされる先祖への呼び声)をして下さり、私たちがここに来たことを山に眠る先祖へと伝えて下さいました。
一日充実した学びの旅を終えた私たちは、夜の時間をこれまでの旅の振り返りのセッションの続きとして帰国後の将来のビジョンについて話し合うために過ごしました。私たちと旅を共にしてくれている家族のような存在であるAMOのケイトのリードで、それぞれのグループに分かれて話し合いました。驚いたことに多くの参加者からアイヌ語や文化、音楽、メディアに関する学校や施設を作りたいというビジョンが多く出されました。私たちの5週間の旅が確実に参加者の心に種を植え、実り始めていることを実感することができた夜となりました。
Today we were graciously taken care of by Te Ataarangi Poutapu, Brad Totorewa, and Natasha Whitewood who gave us a tour of sites significant to the Maori King while teaching us the history of the Maori King movement.
While visited Puketaha pā (settlement), in Ngāruawāhia, Brad told us historical stories of the Puketaha people. Afterwards we visited the memorial of the first Maori King, Pōtatau Te Wherowhero, and learned about the history of how the Maori king was chosen and the ceremony for crowning the king in front of representatives of all of the Maori tribes.
Next we visited the Maori King’s marae, Tūrangawaewae. We learned that the Waikato Tainui tribe proposed the idea to crown a Maori King after travelling around the world and in 1858 the first Maori King was born. Te Ataarangi carefully explained to us how each carving on the marae has its own meaning. Starting from the top of the entrance to the marae with a carving depicting the first Maori King, the entire history of the Maori King Movement is displayed through the carvings. The emblem for the family of the Maori King designed in 1870, is also embedded in the marae.
Te Ataarangi took us through the grounds of Tūrangawaewae, and guided us to several other buildings. including one large hall with high ceiling with modern carvings adorning an entire wall. There were other marae as well with the photos and paintings of ancestors hung on the walls.
From there we moved on to the largest parliament in Aotearoa, the largest of any indigenous community world-wide, boasting 204 members, Te Kauhanganui. Brad shared the history and structure of the parliament, and how the parliament negotiates with the government. The second Maori king, Tāwhiao, saw the need to create a Maori parliament, and although rejected by the British government, the parliament was created as a place for the different Maori tribes to meet to give advice to the king. Currently, 204 different tribal members represent the voices of 63000 people. In the parliament, the name of each tribe was written above the seats.
After visiting the parliament, we made our way to Waikato-Tainui College. A man named Sir Robert Mahuta, after studying abroad at Oxford University, wanted to create a similar learning environment in his home of Aotearoa. This led to the establish of a facility that houses 48 people, with a learning environment specifically tailored for a small number of students. Gigantic wooden carvings greet you just after you walk through the entrance of the school telling the stories of the time the ancestors of the Maori people first arrived in Aotearoa. The carvings serve to remind all of us of where we have come from.
At the end of the day, we visited Mount Taupiri, a sacred place where the Maori kings have been laid to rest. Te Ataarangi summoned the ancestors with a karanga and we all entered into the burial grounds where the ancestors were sleeping below the earth.
Outside Waikato-Tainui College |
After our fulfilling day filled with learning, we had a reflection session on our journey thus far and how we plan to use what we have learned in the future. Kate from AMO, who has become a like a member of the family to us, led the session. We separated into different groups. What was surprising was that most of us all expressed that we would like to create a school or institution to promote Ainu language, culture, music, and media. Tonight we realized just how much the seeds that have been planted in our hearts over these past five weeks have certainly started to bear fruit.
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