Friday, February 15, 2013

学校見学、タイ・ワナンガ Tai Wānanga - Maori-based high school


Student independently working science in the study space
English below!  
2月15日に私たちは、二つの学校を訪れました。一つは、タイ・ワナンガ(Tai Wānanga、もう一つは、ンガー・タイアーテア・ファレクラ(Ngā Taiātea wharekura

Principal Westrupp outlines the values of Tai Wānanga
タイ・ワナンガでは、私たちを校長先生のトビー・ウェストラップさんと生徒たちが迎えて下さいました。ポーフィリを終えた後、トビーさんからタイ・ワナンガについてのプレゼンテーションをして頂き、少人数の中で生徒一人一人に寄り添って学びの目的と情熱、健康を育み、自分達が自分達であることに誇りを持てる学校を、という信念を学びました。トビーさんはそのために学びの環境を整えることが学校の重要なコンセプトであることを説明されました。参加者からは活発に質問が寄せられ、充実した質疑応答になりました。

Students serving lunch
プレゼンテーションの後には、校内をトビーさんの案内で見学し、生徒一人一人が自由に自分達の学ぶべきことを学べるスペースが持てるように個別の学習スペースがゆったりと配置され、そこで生徒たちがそれぞれの学習を進めている様子を見学しました。ある子はビジネスを学びたいと教えてくれ、彼のために取り寄せたテキストを見せてくれました。また、ある子はフランス語を勉強しており、ある子は科学についてのテキストが並ぶ机で真剣な様子でノートに書き込んでいるようでした。

生徒の中から学びの情熱を引きだす教育環境を整えようという校長先生たちの熱意は、参加者にとっても日本の教育環境との違いを意識せざるを得ないようでした。一日4ドルでの朝昼食の提供も、学校の信念の一つから来ていますが、そのような点からも教育環境について考えさせられました。



On February 15, we visited to Maori-based high schools, Tai Wānanga, and Ngā Taiātea Wharekura.

Principal Westrupp explains the individual learning plan in the study space
We were greeted by the Principal Toby Westrupp and the students at Tai Wānanga. After the powhiri (welcoming ceremony), Principal Westrupp gave us a presentation about the school where we learned about the values of the school. Each student has an individual learning plan tailored to their career aspirations, interests, and strengths. Health and well-being is strongly emphasized, with physical conditioning taking place every day at 8am. The school also provides a nutritious breakfast and lunch for students. Cultivating pride in students’ Maori heritage is also one of the core values, as are high expectations, the ability to inspire, and high achievement.
Lining up for lunch in the cafeteria

In order to be true to these values, Principal Westrupp explained that the learning environment is critical, so at the school, which only takes a small number of students so that each student can get personal attention, students study close to each other to reach their individual goals. After the presentation, we were taken on a tour of the school where we saw how each student was allowed to freely study individually in the comfortably arranged study space.

One student, who was studying business, showed us his textbook. Another student was studying French, and another studying science was diligently taking notes of their text in their notebook.

We couldn’t help but notice how different the ambition of the principal to create a learning environment is from back home in Japan.


Students and tutors listen in on the Principal's presentation


 

No comments:

Post a Comment